(Pre)drago parkiranje v Vratih, PZS pričakuje pocenitev in ugodnosti

NOVICE

(Pre)drago parkiranje v Vratih, PZS pričakuje pocenitev in ugodnosti

Ni.Š.
10.10.2024, 5:00
0

Letošnja uvedba parkirnine v dolini Vrata je dvignila veliko prahu. Največ kritik je bilo na račun zneska, pa tudi glede alternativnega javnega prevoza, saj ni bilo omogočenega poznega prihoda in odhoda. Planinska zveza Slovenije zato od Občine Kranjska Gora za naslednjo sezono pričakuje dostopnejšo in ugodnejšo rešitev.

Letošnja uvedba parkirnine v Vratih, ki predstavljajo eno glavnih vstopnih točk v Triglavski narodni park (TNP), je sprožila različne odzive in pomisleke tako med obiskovalci kot med lokalnimi prebivalci. Namen uvedbe parkirnine je bil izboljšati urejenost prometa, zmanjšati prekomerno obremenitev območja in zbrati sredstva za vzdrževanje infrastrukture ter ohranjanje narave. Kljub temu so se pojavila številna vprašanja in kritike.

Razlogi za uvedbo parkirnine so bili naslednji: dolina Vrat je pogosto preobremenjena s številnimi avtomobili, še posebej v poletni sezoni, ko prihajajo pohodniki, planinci in turisti v velikem številu; prekomerna gneča in neurejeno parkiranje ogrožata občutljivo naravno okolje, s parkirnino pa se želi zmanjšati promet in s tem negativne vplive na okolje; hkrati pa parkirnina pomeni sredstva, ki so namenjena vzdrževanju infrastrukture, kot so ceste, parkirišča in označene poti, pa tudi za podporo lokalnim skupnostim in trajnostnim projektom.

Aljažev dom v Vratih je eno od najbolj priljubljenih izhodišč za vzpon na Triglav.
Aljažev dom v Vratih je eno od najbolj priljubljenih izhodišč za vzpon na Triglav. / FOTO: Adobe Stock

Ko so se pristojni odločali za uvedbo parkirnine, so imeli v mislih predvsem boljši nadzor nad številom vozil, ki vstopajo v Vrata, in preprečevanjem divjega parkiranja. Hkrati pa je bil en od pomembnih ciljev spodbujanje trajnostne mobilnosti. Parkirnina je namreč lahko spodbuda, da se obiskovalci odločijo za uporabo javnega prevoza, kolesarjenje ali druge bolj trajnostne oblike mobilnosti.

Seveda pa je uvedba parkirnine naletela na številne kritike, pri čemer je bila najglasnejša ta, da je znesek 25 evrov previsok, hkrati so bili glasni tudi tisti, ki menijo, da bi morale naravne destinacije ostati brezplačne, saj gre za javno dobro.

Glasni pa so bili tudi tisti, ki so opozorili, da ni dovolj alternativnih možnosti za dostop do Vrat, saj, da javni prevoz ni dovolj pogost in dostopen. Vrstili so se predlogi, da se okrepi javni prevoz do Vrat in drugih izhodišč v TNP, s čimer bi zmanjšali odvisnost od avtomobilov, prav tako je bil eden od predlogov, da se  namesto enotne parkirnine uvede sezonske cene ali diferencirane tarife glede na čas dneva in zasedenost parkirišč, kar bi obiskovalcem omogočilo več fleksibilnosti.

Stališča PZS glede parkiranja

Parkiranje v Vratih je bila tema zadnje seje Upravnega odbora Planinske zveze Slovenije (PZS), kjer so potrdil naslednja stališča PZS glede parkiranja:

- Dnevna višina parkirnine 25 € je previsoka. Za člane PZS pričakujejo popust. Prav tako predlagajo pnovno preverjanje cen in uvedbo cenika, primerljivega s podobnimi destinacijami v Sloveniji.

- Pričakujejo uveljavitev dnevne tarife, vezane na 24-urno obdobje (ne na datumsko obdobje).

- Prav tako pričakujejo preverjanje možnosti cenejše parkirnine za tiste, ki v Vrata pridejo v zgodnjih jutranjih urah (ob pogoju, da je prostor na parkiriščih).

- Od kranjskogorske občine pričakujejo zagotovitev zadostne in smiselne frekvence avtobusnih prevozov, vključno s kapacitetami, označbami in promocijo javnega prevoza ter uvedbo večernega avtobusa v Vrata in zadnjega odhoda iz Vrat npr. ob 21. uri.

- Prav tako pričakujejo, da bodo pristojni posebej naslovili problematiko prevozov za večje skupine.

- Ena od možnosti, ki jo vidijo na PZS kot učinkovito, bi bila uvedba plačljive kartice ugodnosti Julijskih Alp za prebivalce Julijskih Alp in opcijsko za člane Planinske zveze Slovenije.

Zdaj je na potezi Občina Kranjska Gora, da prisluhne predlogom PZS. 

Vstop v Logarsko dolino za osebno vozilo znaša 7 evrov.
Vstop v Logarsko dolino za osebno vozilo znaša 7 evrov. / FOTO: Adobe Stock

Primerljive lokacije

Če pogledamo primerljive lokacije, kjer je prav tako močno obiskano izhodišče za vzpone v gorski svet, potem lahko vidimo, da je 4 evre na uro oziroma 25 evrov za parkiranje do polnoči (avtobus 50 evrov), res visok znesek. 

Npr. vstop v Logarsko dolino za osebna vozila znaša 7 evrov, za kobije 8 evrov in 30 za avtobus. Dostop do parkirišča v Ravenski Končni, kjer je še eno obljudeno izhodišče, za motorna vozila stane 10 evrov. 

V dolino Ravenske kočne je sicer ob sobotah in nedeljah organiziran javni prevoz, vozovnica pa 2 evra na osebo. 

Gozdna cesta, ki vodi do planine Voje, Vogarja ali planine Blato, ki je odlična izhodiščna točka za pohodništvo, pa znaša 20 evrov na dan. Če se boste z avtom zapeljali na Mangartsko sedlo, boste morali plačati 5 evrov ekološke takse. 

Parkiranje na Planini Kuhinja, kjer je priljubljeno izhodišče za vzpon na Krn, pa vas bo stalo 10 evrov za cel dan, oziroma 1 evrov na uro, pri čemer sta prvi dve uri brezplačni.

Parkirišče na enem od bolj obljudenih gorskih izhodišč v italijanskih Dolomitih Lagu di Braies stane 18 evrov na dan. Še eno priljubljeno izhodišče v Dolomitih, ki vključuje tudi dostop do Tre Cime di Lavaredo, je parkirišče pri Rifugio Piano Fiscalina. Tam boste za dnevno parkiranje plačali do 15 evrov na dan.